Tips til mosjonister

Er du uerfaren og skal/vurderer å delta på årets Blink Classics langløp?
Vi tror løpet skal kunne passe de fleste nivåklasser, og håper det kan bli et tradisjonsrikt renn og et naturlige treningsmål for flere hvert år.

Flere er nok ferske på rulleski og i konkurransesammenheng, så vi har samlet en del "tips & triks" på en side for dere.

 

Utstyr


Hva må en ha for å kunne delta på Blink Classics?
 
  • Klassiske rulleski (med 2-er hjul eller tyngre. Dvs en hjultype med en viss rullemotstand som er godkjent i Blink Classics. En litt tyngre rullemotstand vil gi bedre trening, men også være tryggere nedover da de ikke vil rulle like fort som andre type hjul)
  • Staver i riktig lengde (høyde på rundt armhulen til skuldera) med rulleskipigger (hardt stål som tåler mer belastning)
  • Beskyttelsesutstyr (hjelm, briller, hansker) om en skulle være uheldig å falle.

Om en mangler utstyr vil en kunne finne alt på en vanlig sportsforhandler. Staver feks kan en bruke vanlig skistaver og kun bytte piggene i enden på staven enkelt.
 

Trening frem mot løp


Hvor mye bør en trene frem mot løpet?

Dette kommer alt an på ferdighetsnivå og ønsket prestasjonsevne. Generelt hjelper det å trene mest mulig på rulleski, og en bør ha vært ute på rulleski noen ganger for å bli kjent med utstyr, teknikker og hvordan bremse i bakker osv.

Det kan være smart å gå igjennom løypa du har tenkt å gå en eller to ganger i sommer for å bli kjent med både lengde, bakker og hva som venter deg.

Viktigste når du er ute å trener i trafikk er sikkerheten! Sjekk ut rulleskivettreglene som er utarbeidet av skiforbundet og trygg trafikk!


Må jeg være aktiv skiløper for å kunne delta?

Nei du trenger absolutt ikke være aktiv for å kunne delta, og vi ønsker alle mosjonister som har lyst på en utfordring velkommen. Løpene skal være både for eliteløperen, talentene, mosjonistene og turgåerne.

Vi samarbeider med Alliansloppet hvor vi ønsker å lage et tilsvarende renn. Under Alliansloppet går over 1000 personer de ulike lengdene, og som dere kan se på bildet er det blitt en folkefest, noe vi håper å gjennskape over tid med Blink Classics. Derfor ønsker vi utøvere på alle nivå velkomne til å samles om idretten og samtidig fremme folkehelsa. 


Trene teknikk?
 
  • Det kan være en fordel å trene teknikk om du ikke er veldig dreven fra før av. Spesielt bremseteknikk er viktig å lære seg i starten.
  • Denne samlingen av videoer (Youtube) går igjennom grunnleggende teknikk og bremsing på rulleski.

Hvilken løype bør jeg velge?
 
  • Er du erfaren på ski/rulleski anbefaler vi at du tar den lengste løypa (60km).
  • Er du uerfaren på ski/rulleski anbefaler vi at du tar den korte løypa (17km).
  • Usikker? Da kan det være lurt å prøve 17km løypa i år, for å ha som mål om å gå den lengste løypa i 2017.
  • Om du er uerfaren og ønsker å gå den lengste løypa skal du naturligvis få lov til det.
  • Om du er erfaren og ønsker å gå den korte løypa skal du også naturligvis få lov til det.
 

Drikke og Næring


Trenger jeg med meg drikke og mat?

For både den korte løypa og den lengste vil det være drikke og matstasjoner underveis i løpet. Det kan alikevel være smart å ta med seg et drikkebelte med væske på (gjerne energidrikk eller sukkerholdig saft), og gjerne en energibar/banan/gel i lommen på belte dersom en skulle trenge energi underveis. 

For den lengste løypa (60km) vil det være 5 matstasjoner underveis (dvs hver 10km ca), og for den korte løypa (17km) er det en matpost ca halveis.
 

Hvordan melder jeg meg på?


Om du har vært usikker på om du ønsker å delta til nå, håper vi at du har blitt overbevist om at du skal ta denne utfordringen å melde deg på en av sommerens kjekkeste opplevelser.
All info om påmelding finner du her!

Lykke til!